
Erhvervsantropologen bruger nu sit netværk strategisk
At salgsopgaven er vigtig, kom ikke som nogen overraskelse for selvstændig erhvervsantropolog Naja Lind. Men at hun også lavede salgsarbejde, når hun “bare” var aktiv på LinkedIn, havde hun ikke tænkt over.
“Jeg havde en meget klassisk opfattelse af salg som kold kanvas. Du ringer ud ti gange, får ni afslag og måske ét ja. Det var en lidt træls opgave, og jeg følte hele tiden, at jeg ikke gjorde nok. Catrine fra KADU salg fik mig til at se salg helt anderledes,” fortæller Naja.
“Nu ved jeg, at netværkspleje og relationsopbygning er en vigtig del af mit salgsarbejde, og jeg afsætter den nødvendige tid til det”
Med Catrines hjælp opdagede Naja, at hun allerede lavede en masse godt salgsarbejde i form af at skabe dialog og opbygge tillid i den indledende fase af kunderejsen, interessefasen. Hun skulle bare systematisere det og arbejde mere på at få kunderne hele vejen gennem salgstragten og lukke salget.
LinkedIn blev primær salgskanal
“Det var naturligt for mig at bruge LinkedIn til at hjælpe mit netværk, men jeg tillagde det ikke nogen værdi som salgsredskab. Nu er min primære salgskanal LinkedIn, og jeg går mere strategisk til mit netværk,” siger Naja.
Tidligere rakte Naja ofte ud til en ny kunde én gang, hvorefter hun ventede seks måneder, før hun kontaktede kunden igen.
I dag ved hun, at hun skal i kontakt med kunderne mange gange, før de er klar til at købe.
Men det handler ikke altid om at sælge. Et kontaktpunkt kan også være et like på LinkedIn, en kommentar på kundens opslag, eller at hun hepper på dem, når det går godt hos dem.
“Det handler om at give noget til kunden, opbygge relationen og skabe tillid, og det føles meget mere naturligt for mig,” forklarer Naja.
Salgsarbejdet blev sat i system
Ud over LinkedIn fik Naja Lind også styr på sin salgspipeline med et CRM-system (Customer Relationship Management) og definerede konkrete salgsmål, salgsaktiviteter, opfølgningsintervaller, kundegrupper osv. Strukturen hjælper hende med at føre kunderne hele vejen frem til et salg.
“Jeg har tidligere prøvet at sætte salgsaktiviteterne i system, men det var svært at holde fast i strukturen efter nogle måneder. Med CRM-systemet bliver jeg hele tiden mindet om mine salgsaktiviteter og holdt op på mine salgsmål,” siger Naja og fortsætter:
“Catrine tog udgangspunkt i mig og min forretning og det, der var vigtigt for mig. Hun imødekom mine behov og udfordrede mig på en god måde. Og hun holdt mig op på de aktivitetsmål, jeg havde sat for mig selv. Jeg vil anbefale KADU salgs rådgivning til alle selvstændige, der sælger sig selv, og som hellere vil basere salgsprocessen på tillid og solide relationer end kold kanvas.”
kontakt
Vil du også lære at skabe solide kunderelationer?
At komme i gang med sit salg kan føles grænseoverskridende. Derfor er det vigtigt, at du med din salgscoach oplever den rette kemi. Send mig dine kontaktoplysninger og så ringer jeg til dig, så vi kan tale om dine ønsker og behov – og finde ud af om vi sammen kan fremme dit salg.